دلنوشته

داستانی،انتقادی،مدیریت پروژه های ساختمانی

دلنوشته

داستانی،انتقادی،مدیریت پروژه های ساختمانی

دلنوشته

دفتر ما در مشهد دفتر شماست
پیگیری قراردادها و فعالیتهای ساختمانی شما در مشهد
با تجربه 30 ساله در مدیریت پروژه های ساختمانی تاسیساتی
09153118727

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندها

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

بلندترین ساختمانهای جهان

 منظور از بلندترین ساختمان اینست که تماما قابل سکونت است و ارتفاع آنتن یا برجی که برای تماشای شهر است در محاسبه ارتفاع آن لحاظ نشده است.

1- بلندترین ساختمانهای جهان برج خلیفه یا برج عرب است که در دبی امارات متحده عربی واقع شده و828 متر ارتفاع و 163 طبقه دارد و در 2010 به اتمام رسید. این ساختمان با بتن و فولاد با زیربنای 309000 متر ظرف 6 سال  با هزینه 1.5 میلیارد دلار ساخته شد و توسط  Owings, Skidmore and Merrill- شیکاگو آمریکا که از مشهورترین برج سازان آمریکا هستند طراحی شد و شرکت سامسونگC&T کره آنرا ساخت پروژه با استراتژی تبدیل اقتصاد امارات از پایه نفت به توریسم شکل گرفت و برای اقامت  30000 نفر در قالب 9 هتل، شاپینگ مال و دریاچه مصنوعی است.و یک مکان باتماشای شهر در طبقه 124 دارد و57 آسانسور و 8 پله برقی دارد



2- دومین ساختمان بلند جهان برج شانگهای چین با ارتفاع 632 متر و 128 طبقه است که در 2015 با هزینه 2.35 میلیارد دلار  و با 380000 متر زیربنا ظرف 7 سال به پایان رسید. دارای 320 اتاق هتلی و 1100 پارکینگ است و توسط شرکت آمریکایی جنسلر طراحی شد



3- سومین ساختمان بلند جهان ابراج البیت مکه است که 601 متر ارتفاع و 120 طبقه دارد و مشرف به خانه خدا میباشد و شعار خانه من نزد خانه خدا را یدک میکشد. و در 2012 توسط شرکت بن لادن ساخته شد و محصول طراحی مشترک یک شرکت آلمانی و سعودی است. برج علاوه بر هتل مشتمل بر یک نمازخانه 10000 نفری، شاپینگ مال و مرکز کنفرانس است. ساعت برج 13 مترمربع است و دارای 21000 منبع نوری سفید و سبز است که از فاصله 30 کیلومتری دیده میشود.در زمینی به مساحت 35000 متر و دارای 1500000 متر زیر بناست. و 6 برج مسکونی  و 2000 اتاق هتلی دارد در مجموع برای  65000 نفرساخته شده است ظرفیت پارک 780 خودرو 10 اتوبوس و 2 هلیکوپتر دارد با هزینه 15 میلیارد دلار ظرف 8 سال ساخته شده است



4- مرکز سرمایه گذاری پینگان در شینزن چین چهارمین ساختمان بلند جهان است که 599 متر ارتفاع و 115 طبقه دارد  وپس از 7 سال در 2017 به اتمام رسید و شامل هتل ، مرکز کنفرانس ، فضاهای فروشگاهی و شاپینگ مال بزرگ است 678 میلیون دلار هزینه داشت و 385000 متر زیربنا دارد



5- برج جهانی لوته با 554 متر ارتفاع و 123 طبقه در سئول کره جنوبی پنجمین رتبه را بخود اختصاص داد و پس از 6 سال در 2016 به اتمام رسید. و 6 طبقه زیرزمین دارد.و بر اساس زلزله 9 ریشتری طراحی شده است.و 304000 متر زیربنا دارد



6- مرکز تجارت وان ورلد در نیویورک آمریکا با 541 متر ارتفاع و 104 طبقه با 325000 متر زیربنا در جایگاه 6 قرار گرفت ، پس از 8 سال در 2014 به اتمام رسید و 3.9 میلیارد دلار هزینه داشته است



7- مرکز سرمایه گذاری گوانجو سی تی اف در گوانجو چین و با 530 متر ارتفاع و 111 طبقه  و 507000 متر زیربنا در 2016 پس از 6 سال به بهره برداری رسید ،این ساختمان سریعترین آسانسور دنیا با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت در خود جای داده ،یک هتل 251 اتاقی ، شاپینگ مال ،1705 پارکینگ ، و واحدهای اداری را شامل میشود



8- تایپه 101 تایوان چین با508 متر ارتفاع و 101 طبقه در 2004 ظرف 6 سال در 412000 مترمربع به اتمام رسید و یکی از نمونه های طراحی پست مدرن دنیاست


9- مرکز سرمایه گذاری  جهانی شانگهای با 492 متر ارتفاع و 101 طبقه در شانگهای چین در 2008 ظرف 11 سال در381000 متر مربع ساخته شد و شامل هتل ، دفاتر اداری ، شاپینگ مال ،سالنهای کنفرانس و عرشه بازدید می باشدو 1.2 میلیارد دلار هزینه شده است



10- مرکز تجارت جهانی هنگ کنگ چین با 484 متر ارتفاع و 118 طبقه با 274000 متر زیربنا در2010  ظرف 8 سال به اتمام رسید. این ساختمان که زمانی چهارمین ساختمان بلند جهان بوده در طبقه 107 دارای استخر و بار است و شاپینگ مال و رستورانهای 5 ستاره  و یک عرشه تماشای شهر دارد.



آبان 96

SADINAM.COM         آدرس سایت

YOUROFICE@     تلگرام                                  

INFO@SADINAM.COM        ایمیل

  • محمد تقی سعدی نام

مدیریت پروژه ساختمانی3

در قسمتهای قبل به انتخاب پروژه و فاز صفر آن پرداختیم و اکنون فاز یک

برای طراحی پروژه به یک مشاور خوب نیاز داریم. شاید به نظر مهم نیاید یک مثال موضوع را روشنتر میکند

اگر از شما بپرسند ده فرد دوست داشتنی را نام ببرید قطعا افرادی با خصوصیات اخلاقی و ظاهری خوبی در ذهن شما میگذرد و با وسواس چند تا از آنان را ذکر میکنید ولی احتمالا اگر خیلی اجتماعی نباشید به ده نفر دلخواه نمی رسید. حال نام ده نفر مشمئز کننده را از ذهن بگذرانید. حتما برای این سئوال هم جوابهایی دارید. افرادی که احتمالا از نظر ظاهری غیر قابل تحملند و یا اخلاق و رفتاری. همه اینها انسانند چرا میشود در ذهن شما اینقدر متفاوت باشند. نقش طراحی اینجا روشن می شود . در یک زمین مشخص با کاربری دلخواه ده ها هزار طرح مختلف میتوان ترسیم کرد که همگی برای ساخت هزینه یکسانی دارند ولی برخی از این طرحها ، بنای ماندگار میشوند و برخی نابود کننده سرمایه و وقت. همانقدر که می توانید در انتخاب همسر به دیگران سفارش کنید ، همانقدر در انتخاب مشاور وسواس نشان دهید. با سه تا پنج درصد هزینه کل پروژه ، یک مشاور سرنوشت آینده آن پروژه را رقم میزند پس برای یکی دو درصد کل پروژه ، ریسک نکنید. بهترین مشاور ممکن را انتخاب نمایید. در اندیشه بهترینها باشید. اینجا اصلا زمان و مکان صرفه جویی نیست. این فکر که مشاور خوب هزینه ها را افزایش می دهد حرف درستی نیست، مشاوران بر مبنای توان مالی پروژه ، طراحی میکنند. فقط ممکن است در یکی دو مورد حیاتی که شکل پروژه را متفاوت میکند پافشاری کنند.

اگر از من بپرسید میگویم مشاور خارجی بگیرید . مشکل بزرگ فرهنگی ملت ما اینست که شاگردی نکرده استاد شدیم. علوم را ما از غربیها گرفتیم ولی میگوییم آنها را قبول نداریم. درست مثل اینست که بچه های یک دبستان معلمهای خود را برانند و فکر کنند میتوانند تدریس را خودشان انجام دهند. ما همین کار را کردیم. نقشه هایی که مشاوران ما می دهند بسیار ناقص و در برخی موارد اشتباه است. به این اطمینان دارند که مجریان مشکلات و کمبود ها را خود رفع می کنند. در اصل مشاوران ما اطلاعات اجراییشان از پیمانکاران کمتر است و این نقش استاد شاگردی را بهم میزند. در هیچ جای دنیا اینگونه نیست. پیمانکاران طرحهای مشاوران را در حالی اجرا میکنند که غلطها و یا کسریهای زیادی در آن میبینند. پس اعتقادی به مشاور نمیتوانند داشته باشند ولی مشاور هست و باید باشد. این را مشاور هم می داند بگونه ای همزیستی مسالمت آمیز انجام میدهند. اگر پیمانکاری بخواهد خط بخط مطابق نقشه مشاور پیش برود و اطلاعات خود را تاثیر ندهد، کارش پیش نمیرود و اگر سرخود کار کند پس مشاور کم تاثیر است. میبینید بین مرغ و تخم مرغ گیر کرده ایم. 

یکی از استادان ما می گفت ابتدا در شرکت مشاور شروع بکار نکنید ابتدا وارد کارهای اجرایی شوید سپس مدیریت کارهای اجرایی را بعهده گیرید و در انتها اگر علاقه مند بودید جذب مشاوران شوید. حال اینکه این اتفاق نمی افتد  برخی پس از فارغ التحصیلی جذب مشاوران میشوند و چندی بعد خود شرکت مشاوره میزنند در حالی که زیر و بم امور اجرایی و جزئیات آنرا درک نکرده اند. دورانی که در یک شرکت مشاور کار کرده اند هم شاید تجربه محسوب نگردد چون آن مشاور هم استاد کاملی نداشته و صرفا با یک طرح معماری و انجام محاسبات آن و کپی پیست کردن چند دیتایل ، نقشه هایی را بیرون میداده که مبنای کار مشاوران بعدی هم شده است. 

جالب است که پنکه رومیزی ما تحت لیسانس یک شرکت با سابقه خارجی تولید میشود و یا لباس و لباس زیر ، و یا حتی این موارد اخیر را میرویم و برند خارجی میخریم. ولی چند تا مشاور ایرانی تحت لیسانس مشاوران خوب خارجی کار میکنند؟ منکه یکی را هم نمیشناسم. یعنی ارزش یک ساختمانی که باید سی تا پنجاه سال قابل بهره وری باشد از شورت یا سوتینی که یک خانم برای چند ماه می پوشد و برند خارجی است ، کمتر است. یا از یک ماشین لباسشویی سامسونگ که قرار است 5 سال کار کند و یا حتی یک خودرو خارجی که ده تا 15 سال کار میکند. 

میبینید که راهها را درست نرفته ایم. جاده مشهد بیرجند را ایتالیاییها طراحی و اجرا کردند. دهها سال بدون تعمیر و نگهداری کار کرد و هنوز بخوبی در حال بهره برداری است. اتوبان مشهد باغچه کار مشاوران و پیمانکاران ایرانیست و شش ماه بعد از افتتاح آسفالتش خراب شد و با شیوه های گوناگون به تعمیر آن پرداختند و هر روز گروههایی را در آن می بینید که در حال کندن و درست کردن هستند یا اتوبان تهران قم و یا تمام پلهای تهران و سایر شهرستانها که هر روز در حال هزینه کردن برای آنیم ولی باز هم ماشینها در حال پرش از روی دست اندازهای آنند. 

راه را اشتباه رفته ایم. این خودکفایی نیست. دقیقا مثال ما مثال کودکان دبستانیند که معلمهای خود را سربار میبینند. بدون استاد صد سال دیگر هم درست نمیشویم. کاش بجای اینکه اجازه دهیم لباس برند وارد کشور شود ، پروژه های بزرگ را مجاب میکردیم از مشاوران خارجی با تجربه استفاده کنند. بهر حال یک لباس خوب که بیش از یکسال قابل استفاده نیست ولی اینهمه سرمایه عمرانی که با طرحهای ناقص و حساب نشده بر باد میرود ، میتواند در سازندگی کشور موثرتر باشد. کاش قانونی میگذراندیم که پروژه های بزرگ و ملی را کسانی طراحی کنند که درک کاملتری از این طرحهها دارند. مشاور با تجربه ای که نقش استاد را بازی میکند اجازه نمیدهد که پیمانکار کار غیر اصولی انجام دهد و یا مصالح نامناسب و با طول عمر کم استفاده کند. یعنی اگر پیمانکاران ما کار درخوری را ارائه نمیدهند چون استاد مناسبی ندارند و اگر به برخی از آنان لقب دزد داده اند ناشی از بی اطلاعی و کم سوادی مشاوران آن طرحهها بوده که امکان این سوئ استفاده را فراهم نموده است.




بهرحال تعیین کننده سرنوشت یک پروژه ، مشاور آن است. اگر این شجاعت را دارید، یک مشاور خارجی برای پروژه انتخاب کنید و با لینک کردن آن با یک مشاور داخلی ، هم مشکلات ترجمه و تبدیل نقشه های خارجی به نقشه های قابل فهم برای کارگر ایرانی را حل نمایید و دیگر اینکه دانش آن مشاور را تحویل یک مشاور خودی دهید تا در پروژه های بعدی ، الگوی مناسبی برای مشاور ایرانی باشد.

در غیر این صورت بهترین و باتجربه ترین مشاور ایرانی در زمینه پروژه مورد نظر را برای  کار خود انتخاب نمایید

اینک مشاوره فقط یک طرح معماری ساده و محاسبات آن نیست باید جواب موارد زیر را بتواند بدهد

- طراح معماری فاز یک و دو

- محاسبات سازه

- طراحی برق و تاسیسات

- طراحی نورپردازی نما و داخلی

- طراحی و محاسبات نما

- طراحی داخلی (دکوراسیون)

- طراحی آسانسور و پله برقی

- طراحی هوش مصنوعی (bms)

- طراحی آبنماها

- طراحی ساینها (تابلو راهنما)

- طراحی پرده های دود و آتش و  آتش نشانی

- طراحی کارهای دکوراتیو

- طراحی ترافیک ورود و خروج و پارکینکها

- طراحیهای خاص بر حسب نوع پروژه

متاسفانه مشاوران عمومی فقط بند اول و دوم وسوم را تعهد می نمایند و برای هر کدام از بندها بعدی باید مشاور جداگانه ای بکار بگیرید و مشکلات هماهنگی چند مشاور را یدک بکشید و مدیریت مشاورین را انجام دهید و یا با تسامح فرض کنید که بقیه اهمیتی ندارند و مشکلات بهره برداری، عدم جذابیت پروژه و یا درگیریهای با شهرداری و آتش نشانی و ترافیک را بجان بخرید.


ادامه دارد........


SADINAM.COM         آدرس سایت

YOUROFICE@تلگرام                                  

INFO@SADINAM.COM        ایمیل


چند عکس از ساختمانهای جذاب



  • محمد تقی سعدی نام

بناهای ماندگار

بناهای ماندگار

عرضه کالاها بحدی رسیده که مشتریان صرفا کالاهای با مشخصات خاص را تهیه میکنند لذا تولیدکنندگان دائما به آپشنهای محصولات خود برای جذب مشتری می افزایند. ساختمانها با کاربریهای مختلف نیز از این قاعده مستثنی نیستند و لازم است ساختمانهایی با امکانات بهره برداری مناسب، عمر زیاد ، قابلیت تعمیرو نگهداری بهینه ، زیبایی چشم نواز ساخته شود . شاید توجه کرده باشید که با توجه به افزایش جمعیت، افزایش سطح توقع مردم ، بالا رفتن سطح زندگی ،گران شدن زمین ، تغییر تکنولوژیهای مورد استفاده مردم در ساختمانها ، از دهه 60 تا کنون در هر زمین دو تا سه بار ساختمانسازی شده و دوباره تخریب گردیده است. دهه 60 دهه ویلا سازی و ساخت ساختمانهای شخصی بود. از اواسط دهه 70 ساختمانهای سه چهار طبقه و معمولا بدون آسانسور رایج گردید و سپس اکثر ساختمانهای قبلی تخریب و تبدیل به مجموعه های آپارتمانی 5 طبقه به بالا و گاهی برج شد.اگر فقط شهرهای بزرگ  شامل این موضوع باشند که همگانی بوده است برآورد اولیه هفت میلیون واحد مسکونی را شامل می شود که متوسط متراژ یکصد متر ، عدد هفتصد میلیون متر را نمایان میکند. قیمت پایه هر متر ساختمان بقیمت امروز را دو میلیون تومان فرض می کنیم. سرمایه برباد رفته ، یک میلون و چهارصد هزار میلیارد تومان است برای یکبار تخریب و دوباره ساختن.یعنی ظرف سی سال ما سالیانه 47 تا 80 هزار میلیارد تومن صرف دوباره ساختن صرفا منازل مسکونی کرده ایم. این هزینه بی برنامگی و عدم توجه به آینده و درس نگرفتن از ملتهای دیگر بوده است. 

جالب است بدانید که در برلین آلمان کسی حق تخریب ساختمان را ندارد. صرفا مجازند آنرا بازسازی کنند و یا تغییر کاربری دهند. این قانون در همه جای اروپا رایج است و بهمین دلیل ساختمانهای 50 ساله و بالاتر بفوفور یافت میشوددر حالی که نماها شهرها بهیچ وجه زننده نیست و اینگونه از هدر رفتن سرمایه های ملی جلوگیری میکنند. بدیهی است سازنده ای که می داند ساختمانش قرار است دهها سال عمر کند اساس طراحی و مصالح مورد استفاده را با دقت بیشتری انتخاب میکند.

بیاییم بناهای ماندگار بسازیم

- بناهایی که عمر آن از زیباییش نکاهد

- بناهایی که در اثر مرور زمان کیفیت خود را حفظ کند

- بناهایی که با پیشرفت تکنولوژی انعطاف پذیری لازم را داشته باشد

برای این منظور طراحی ساختمان و طراحی نما ارزش بالاتری را پیدا میکند و باید توجه بیشتری به این مورد نماییم و همچنین مصالح مورد استفاده در ساختمان و نما نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود و مورد بعدی آینده نگری در مورد فضاهای عمومی ساختمان.

جالب است که در دهه 70 چقدر پارتی بازی میشد که برای یک ساختمان چهارطبقه یا پارکینگ تخصیص ندهند و یا اینکه به یکی دو تا بسنده نمایند. در حالی که اکنون هر خانواده بین یک تا سه خودرو دارد و چگونه می تواند در چنین ساختمانی زندگی کند.

در پایان به برخی از بناهای ماندگار ایران و جهان که هنوز از جذابیت آنها کاسته نشده میپردازیم

برج آزادی یا برج شهیاد تهران

در سال 50 با طراحی مهندس حسین امانت به پایان رسید و بر اساس معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی شکل گرفته است


باغ نادری مشهد و آرامگاه خیام

در سال 42 توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد و الهام بخش مهندسان و معماران ایرانی است


برج میلاد تهران

با طراحی محمدرضا حافظی و با ارتفاع 435 متر در سال87 ساخته شد و زینت بخش روزها و شبهای تهران است


برج ایفل پاریس

درسال 1886 با ارتفاع 324 متر در پاریس ساخته شد و عنوان پربیننده ترین سازه جهان را از آن خود کرده است


پل گلدن کیت سانفرانسیسکو

در سال 1937 بر روی تنگه گلدن گیت و با طول 1300 مت ساخته شد که سالانه بیش از 42 میلیون تردد از روی آن صورت میگیرد


SADINAM.COM         آدرس سایت

@YOUROFICE تلگرام                                  

INFO@SADINAM.COM        ایمیل



  • محمد تقی سعدی نام

قلیان

قلیان

قلیان از اوایل صفویه در ایران مرسوم گردید و میگویند به زمان شاه طهماسب اول می رسد و گویا توسط ایرانیان و هندیان اختراع گردیده است. قلیان در خاورمیانه و شمال آفریقا رواج بسیار دارد.




قلیان یک دوره رکود نسبی در ایران داشت یعنی مادر بزرگها قلیون می کشیدند ولی در نسل بعدی آنها طرفدار کمتری پیدا کرد ولی از دهه 80 جرقه وار در میان نسل جوان رایج شد و دختر و پسر پا به پای هم شروع به کشیدن تفریحی قلیان کردند و بسرعت کافه های فراوانی در گوشه و کنار شهر جهت قلیان کشی صرفا جوانان دایر شد هر چند هنوز قهوه خانه های قدیمی که پیرمردها در آن قلیون می کشیدند وجود داشت. قلیون حتی وسیله مناسبی شد که دختر و پسر ساعاتی را در کنار هم باشند و خوش بگذرانند. همین هم باعث شد که کافه ها شکارگاه گشتهای ارشاد و نیروی انتظامی بشود و هر از گاهی چند نفری را به پاسگاه هدایت کنند و بعد هم که پای پدر مادرها باید وسط می آمد و آن داستانها. و اینجا کافه هایی ارزشمند شدند که بهر علت نیروی انتظامی داخل آن نمی آمد و جمعهای دوستانه با دغدغه کمتری وقت میگذراندند.



بعد هم که ناگهان معلوم شد همه مشکلات فرهنگی، اقتصادی،سیاسی مردم ما مربوط به قلیون کشیدن است و تمام تلاش مسئولین شهر بر این شد که این بلای خانمان سوز را ریشه کن کنند. و کشیدن قلیون غیر بهداشتی اعلام شد و اکثر کافه ها از سرو قلیون محروم شدند.

البته این ممنوع شدن تقصیر هیچ گروه و دسته ای نیست. یک موضوع فرهنگی مردم ماست و همیشه هم بوده است. فراموش نکنید ساعت مچی، کلاه شاپو ، کفشهای امروزی، کت شلوار، کراوات و خیلی چیزهای دیگر در بدو ورود به ایران حرام اعلام شده اند و مردم آن زمان همدیگر را از روی آوردن به این چیزهای نوظهور منع میکردند. حتی موضوع مذهب هم در میان نیست نه! علاقه نداریم مدل زندگیمان تغییر کند شاید میترسیم شاید هم چون نمیدانیم از آن میهراسیم. البته این وسط مصلحت اندیشی بزرگانمان را هم نمیشود نادیده گرفت منظور از بزرگان افراد مسن تر فامیل و شهر و محله است جالب است که اولین ماشین دودی بین طهران و شاه عبدالعظیم را کسی سوار نمیشد و ناصرالدین شاه مجبور شد دستور دهد مقامات دربار در ابتدا سوار شوند و برخی از آنان با کفن سوار قطار شدند و بقیه هم ذکر گویان! بنظرم ترس و مصلحت اندیشی بیشتر باعث این موضوع فرهنگی شده تا مذهب . دلیلش هم اینکه همان مردمی که با زور حجابشان را برداشتند دیگر امروز با زور هم حجابشان درست نمیشود! 

همین مصلحت اندیشی ها باعث شد که ویدئو ممنوع شود یعنی اندیشیده شد که اگر جلو ویدئو را بگیریم جوانان و مردم خیلی از چیزهای ناشایست را نمی بینند حال اگر چیزهای خوب را هم با این وسیله نبینند اشکال ندارد به شیوه دیگر می آموزند. چه تلاشهای شبانه روزی شد وظیفه اصلی گشتهای شبانه جاده ها و خیابانها این شد که کلیه وسایل خودروها،کامیونها و اتوبوسها را خوب بازرسی کنند مبادا ویدئویی در میان آن باشد. درآن زمان خلاف بزرگتر ازاین وجود نداشت.

 چند سال بعد ماهواره پیدا شد باز همین مصلحت اندیشان فهمیدند که ویدئو که همگانی شد را فراموش کنند و مراقب عدم شیوع ماهواره شوند. باز جه تلاشهای شبانه روزی جهت کسب اطلاع و رفتن و جمع آوری دیشها و غیره. این موضوع هم عاقبت دلخواهی نداشت همه صاحب ماهواره شدند. بعد هم که ممنوعیت روابط دختر و پسر و کنترل عدم انتقال تصویر توسط تلفن همراه که با آمدن تلگرام به باد رفت. 

یکی از قشنگترین بحثهای طولانی مجلس این بود که با امکانات جدید تکنولوژی اجازه بدهیم که شماره شماره گیرنده را مخاطب ببیند یانه. این اصلا موضوع شرعی و عرفی ندارد ولی مراجعه کنید ببینید چه سخنرانیها و چه مخالفان سرسخت!

یکی از نکات جالب این مشکل فرهنگی این است که همانها که با هر موضوعی مخالفت می کنند خود عبایی از استفاده از آن را ندارند و بنظرشان می آید که ما که منحرف نمیشویم باید مراقب دیگران بود. یک مثال جذاب از این مورد اینست که دو برادر هر کدام فیلمهای خاصی را می بینند ولی مراقبند که دیگری چشم و گوشش باز نشود و در صورتی که ببیند دیگری دارد مشاهده می کند بشدت هم با وی برخورد می کنند و حتی ممکن است کار را به پدر و مادر هم برسانند. این واقعا جذابیت فرهنگی منحصر به فرد ماست. به همین علت است که ما هرگز در کشورمان آمار کارهای زشت را نداریم شاید فکر میکنیم باعث جری شدن بقیه میشود ولی چون آمارش را نداریم پیش بینی لازم را هم برای کنترلش نمیتوانیم داشته باشیم

آخ از قلیون افتادیم

قلیون انواع بسیار مختلفی دارد که تصاویر آن را در ادامه میبینید ولی هنوز همون قلیون چوب سرخ است که حرف اول را میزند با تنباکوی دوسیب!




تلگرام  yourofice@

سایت  sadinam.com

ایمیل   


  • محمد تقی سعدی نام

مدیریت پروژه ساختمان2

در قسمت قبل دیدیم چگونه ایده یک پروژه را سامان دهیم و ادامه مطلب

3- تهیه فاز صفر پروژه

در ایران این مرحله انجام نمیشود و یا با اطلاعات بی ارزشی سرسری از این موضوع مهم گذر میشود که مربوط به فرهنگ ماست که علاقه مندیم سریعا وارد عمل شویم و برای تدبیر، تفکر و بررسی زمان نمیگذاریم

در فاز صفر ایده های سرمایه گذاران بررسی میشود و بهترین شیوه دسترسی به آن کنترل میگردد. این مرحله باید توسط متبحرترین مشاورینی که تخصص این کار را دارند به سرانجام برسد. پروژه ای که فاز صفر کاملی دارد نیمی از راه را رفته و به 90درصد اهداف پروژه جامه عمل پوشانده است.

امروزه مشاوران بزرگ بین المللی این نقش را با سالها تجربه به انجام میرسانند. حساسیت این بخش در این است که با نگاه به بهره برداری پروژه این بخش انجام شود لذا یک مهندس عمران یا یک آرشیتکت و حتی یک مشاور خوب ساختمانی نمیتواند این مرحله را به انجام برساند . چرا که توان اینها در طراحی فنی پروژه است ولی شناختی از بازار، مشتریان پروژه، مسایل حرفه ای بهره برداری ندارند.

در مجموع ما در ایران شناخت صحیحی از فاز صفر پروژه نداریم.سالها پیش در مناقصه یک پتروشیمی در جنوب ایران ،اسناد مناقصه را گرفتم بیش از 5000 صفحه طراحی فاز صفر آن بود بطوریکه در نگاه اول بنظرم آمد که مطالعات فاز 2 انجام شده ،و در اصل از مطالعات فاز 2 بسیاری از مشاوران ما بیشتر هم بود.در این مطالعات فاز صفر جداول خیابانها و کد ارتفاعی آن ، پلان اولیه ساختمانها ، محل لوله های آب باران، نقشه های پیشنهادی خیابانها، محل فضاهای عمومی و مشخصات آن ، پیش بینی اسموکینگ روم، فضاهای خدماتی، فضاهای پذیرایی، رستوران ، آشپزخانه بهمراه توجیه فضایابی هر کدام از ساختمانها به وضوح و جزییات لازم طراحی شده بود. جداولی از پیشنهاد نماها و مصالح آن ، جداول نازک کاری ساختمانها ضمیمه طرح بود و در نگاه اول بنظر میآمد اگر یک فایل محاسباتی و نقشه های مربوط به آن ضمیمه شود ، طرح چیزی کم ندارد، لکن صرفا مطالعات فاز صفر بود

در مطالعات فاز صفر موارد زیر بررسی می شود

- بررسی موقعیت جغرافیایی طرح

- بررسی ترافیک محدوده طرح

- بررسی جمعیت منطقه طرح 

- بررسی راههای دسترسی به محل طرح

- بررسی علاقه مندی مردم به مراجعه به محل طرح

- بررسی توجیه اقتصادی طرح

- بررسی محدودیتهای شهری طرح

- بررسی مشتریان هدف طرح

پس از بررسیهای فوق پیشنهاد اولیه طرح با مشخصات زیر به سرمایه گذاران ارائه میگردد

- حجم کلی طرح

- ارتفاع پیشنهادی طرح

- تعداد طبقات و کاربری هر طبقه

- پیشنهاد نهایی مشتریان هدف که بر اساس آن طرح شده

- گزارش توجیه اقتصادی طرح بر اساس بازار هدف

- ارائه ریسکهای پروژه

- ارائه هزینه برآوردی اولیه و مقایسه با سطح مورد نظر سرمایه گذاران

- اعلام لزوم تغییر اساسی طرح بعلت مسائل اجتماعی اقتصادی موجود

- اطلاعات تخصصی بسته به نوع طرح (مسکونی، اقامتی، تجاری و غیره)

- ارائه نقطه نظرات اولیه بهره برداری با توجه به طرح اولیه

در این مرحله پس از بررسیهای مشترک با سرمایه گذاران اصول اصلی طرح تصویب شده و مشاور وارد مرحله نهایی میشود و گزارشات نهایی خود را به شرح زیر تهیه می نماید.فرض کنیم پروژه مورد نظر تجاری  یا مال بزرگ باشد موارد زیر ارائه میگردد

- پلانهای پیشنهادی طبقات

- جانمایی کلی ساختمان

- محل پارکینگها و میزان آن

- محل ، سطح مورد نیاز ، نحوه دسترسی هایپر مارکت

- رمپ برقی و پله های مورد نیاز هایپر و مشخصات آن

- پارکینگ اختصاصی هایپر و میزان و نوع دسترسی آن

- پیش بینی انبار هایپر، فضای مورد نیاز اداری و فضای فروشگاهی

- پیشنهاد نام هایپرهایی که با این فضا امکان کار دارند

- پیشنهاد محل تاسیسات اختصاصی هایپر

- پیشنهاد محل صندوقها و تعداد آن و ورودی و خروجی هایپر

- پیش بینی بار انداز اختصاصی هایپر

- پیشنهاد میزان فودکورتهای هر طبقه

- پیشنهاد درصد زیربنای کلی فودکورته به نسبت کل زیربنای مفید

- پیشنهاد نسبت جایگیری هایپر مارکت، فروشگاههای بزرگ، فودکورتها، فروشگاههای لوازم خانگی، لباس، آرایشی، فروشگاههای کودک،مکانهای خدماتی و بانک

- طرح آرایش مسیرهای گردش مردم و پله های برقی و آسانسورها

- طرح عرض راهروها و ورودیها

- پیش بینی محل دکه ها

- پیش بینی محل نشستن در راهروها و اطراف ویدها و میزان آن

- پیش بینی سرویسهای بهداشتی زن و مرد ، نمازخانه ، اطلاعات ، اتاق کودک و فرزند

- پیش بینی بارانداز و نحوه انتقال بارها به طبقات

- پیش بینی محل تجمع زباله ها و نحوه انتقال آن

- پیش بینی راهروهای سرویس و انتقال بار و زباله اختصاصی فودکورتها

- تعیین ابعاد هر کدام از فروشگاهها با توجه به نیاز صاحبان آن 

- پیشنهاد نوع فروش هر فروشگاه در طرح و پیشنهاد سه برند برای هر کدام از آنها

- طراحی هر طبقه بنوعی که ارزش جذب مشتری مساوی با سایر طبقات داشته باشد

- پیشنهاد اولیه نوع نما

- پیشنهاد محل تابلوهای تبلیغاتی بیرونی و نوع آن و مربوط به کدام برند

- پیشنهاد محل و اندازه تابلو های تبلیغاتی داخلی

- پیشنهاد اولیه ساینها

- پیشنهاد ارتفاع و ارتفاع مفید هر طبقه بر اساس کاربری


پس از ارائه و تصویب این مرحله پروژه آماده فاز یک طراحی میشود




ادامه دارد.......


تلگرام  yourofice@

سایت  sadinam.com

ایمیل   


چند عکس متناسب:




  • محمد تقی سعدی نام

مدیریت پروژه

چگونه یک پروژه ساختمانی را شروع کنیم

ما در ایران زیاد در مورد شروع فکر نمیکنیم ما فراتر از شروعیم . همیشه به نتیجه می اندیشیم و اینقدر مطمئنیم که همه چیز را در نظر گرفته ایم که لزومی به تدبیرهای اولیه نمی بینیم . پروژه شروع میشود تازه اشکال شروع زودرس را می بینیم نه اینکه میفهمیم نه! مشکلات را ناشی از بیتوجهی همکاران، کارمندان و شریکان میبینیم. هدف را درست ندیده ایم. هدف را درست به نقشه تبدیل نکردیم. مشاور توانمندی انتخاب نکردیم. قوانین شهرداری را قابل حل فرض کردیم. پیمانکار مناسب و توانمند انتخاب نکردیم. اصلا به پیمانکار معتقد نبودیم. کار را امانی شروع کردیم. پیمانکار لازم نیست یک راننده لودر می شناسیم خاکبرداری میکند. چرا پولمان را در جیب پیمانکاران دزد بریزیم. کارها با بدبختی پیش میرود . چند بار شهرداری پروژه را پلمب میکند. کدهای ساختمان صحیح طراحی نشده، وسط کار باید طرح را تغییر دهیم . ورودی از خیابان به مشکل میخورد. میزان مصرف آهن آلات بیش از حد متعارف است. پولهایمان دارد هدر میرود. باز باعجله پولی میدهیم و با تغییر نامتناسبی کمی خیالمان راحت میشود. خوشحالیم که باهوشیم و مشکلات را حل کردیم. تغییرات ادامه می یابد. پلانها متناسب با هدفمان نیست. یواشکی دستور تخریب می دهیم و بخشی از طرح را عوض می کنیم. مشکلات بالا میگیرد. می فهمیم طراح و مشاورمان با این که ارزان و آشنا بوده ، صلاحیت لازم را نداشته. با پیشنهاد یکی از دوستان مشاور را عوض می کنیم. دوباره پروژه میخوابد. مشاور جدید زمان نیاز دارد. ما وقت نداریم .دائما به مشاور جدید توصیه می کنیم تغییرات و تخریبها را محدود کند. آخه آبرومون میره. سر و صدای همه در میاد و ما با اینکه قصدمان خیر بوده و میخواستیم زود کارمون انجام بشه بی جهت مورد بازخواست دیگران قرار میگیریم. این داستان تا آخر پروژه صدها بار دیگه در مورد هر تصمیمی تکرار میشه. در مورد خرید آسانسور. در مورد انتخاب موتورخانه.نما.پوشش کف وغیره . آخرشم پروژه خوبی از کار در نمیاد و ما خدا رو شکر میکنیم که بخیر گذشت و حالا می دونیم تو پروژه بعدی چکار کنیم.

به نظرتون تو پروژه بعدی مشکلاتش حله و قدمهاشو حساب شده برمیداره؟   عمرا !!!!!!!

و اما روش صحیح:

1- هدف از اجرای پروژه چیه؟

مهمترین سئوالی که باید پاسخ داده بشه همینه. موردی که 90درصد پروژه های ایران را به تغییرات چندین باره منجر می کند.

تبیین هدف باید همه جانبه و با دیدگاه کارشناسانه مالک و یا مالکین پروژه باشه و با شناخت کامل و بررسی و تدوین چندین ماهه به نتیجه برسد تا احتمال تغییر تصمیم بعدی رو به صفر کاهش بده.

هدف از اجرای ساختمان یکی و یا ترکیبی از موارد زیر میتواند باشد

- مسکونی - برج مسکونی


- تجاری یا مال بزرگ - mall




- اداری

- پارکینگ

- ورزشی

- تفریحی

- صنعتی

- خدماتی

- هتل یا پروژه اقامتی




- غیره

تبدیل هرکدام از هدفهای فوق به دیگری پس از شروع پروژه اگر غیر ممکن نباشد باعث اتلاف سرمایه مالک و یا مالکین خواهد شد و مشکلات قابل توجهی با شهرداری ، طراحان ساختمان و غیره ایجاد مینماید.

2- هدف را در چه سطحی میخواهیم بسازیم

جواب صحیح این سئوال نیز بسیاری از تغییرات بعدی را حذف می نماید

یک مجموعه مسکونی را به شکلهای زیر می توان ساخت:

- مسکونی ارزان قیمت

- مسکونی با قیمت متوسط

- مسکونی گرانقیمت

- مسکونی وی آی پی

- مسکونی بلند مرتبه

- مسکونی با واحدهای زیر 70 متر مربع

مسکونی با واحدهای 70-90 متر

مسکونی با واحدهای 90-120 متر

مسکونی با واحدهای 150 متر

مسکونی با واحدهای 150-200 متر

مسکونی با واحدهای 200-300 متر

مسکونی با واحدهای 300 تا 1000 متر مربع

انتخاب زیاد هم آسان نیست و بسته به موارد زیر است:

- بودجه سرمایه گذار

- کشش منطقه

- قوانین شهرداری منطقه زمین

- خواسته مشتریان

- توجیه اقتصادی پروژه

یک مجموعه تجاری به شکلهای زیر متصور است:

- چند مغازه مستقل خطی

- پاساژ یک طبقه

- پاساژ چند طبقه

- مجموعه تجاری بزرگ

- برج تجاری

- هایپر مارکت

- مجموعه تجاری مرکب از هایپر، برندهای جهانی ، فودکورتها ، برندهای محلی ، مکانهای تفریحی ، پارکینگ ، شهر کودکان و غیره

- ترکیب موارد فوق با مجموعه های اداری ، درمانی ، اقامتی و هتل، ورزشی

در این مرحله سرمایه گذاران بهمراه مدیر پروژه موظفند با اطلاعات اولیه محیطی و شرایط مالی پروژه ، انتخاب نوع پروژه را انجام داده و بگونه ای مستند مطمئن شوند تغییر زودهنگامی قدمهای بعدی آنها را بی اثر و یا کم اثر نمیکند و وقت و سرمایه مصرف شده را به هدر نمیدهد.

 

 

ادامه دارد.........

 

مهندس سعدی نام        آبان 96

sadinam.com

 

 

  • محمد تقی سعدی نام

طراحی مجموعه های جدید تجاری

هنوز هم بسیاری فکر میکنند مغازه های خطی در خیابانهای پر رفت و آمد بهترین مکانهای تجاری هستند

خیلی سریع پاساژهای با مغازه های کوچک و متنوع مشتریان خود را از دست میدهند ، سوپرمارکتهای محلی که همیشه کاملا اطمینان بخش بودند به تزلزل افتاده اند و بیزینسهای کوچک در آستانه منسوخ شدنند

هایپرهای بزرگ با محصولات متنوع و قدرت اختیار خریدار در انتخاب اجناس مورد نظر و با تخفیفات قابل توجه مردم را بسوی خود میکشند و این عادت را در مردم زنده کرده اند که در فضاهای تجاری بزرگتر  نیازمندیهای خود را  پیدا کنند

شرکتهای بزرگ چندملیتی امروز طراحی مجموعه های بزرگ تجاری را با نگاه به موفقیت در بهره برداری به عهده گرفته اندو خطوط جدیدی را ترسیم می نمایند

خطوط استراتژیکی که در طراحی یک مجموعه بزرگ تجاری باید مدنظر قرار گیرد موارد زیر می باشند

1- هدف از رفتن به مجموعه تجاری- مال - خرید نیست ، تفریح است لکن می تواند مردم را جذب به خرید هم بنماید

این موضوع باید بتواند اساس طراحی را دگرگون نماید . تمامی پارامترهایی که یک مجموعه میتواند مردم را جلب نماید لازم است فراهم بیاید. مجموعه تجاری وقتی موفق است که پاتوق گروههای متفاوت مردم باشد.وعده گاه باشد،مردم را جهت وقت گذارانی بتواند جذب نماید، محل اجرای ایونتهایی باشد که مردم به آن علاقه مندند

2- فود کورت مهمترین عامل مجموعه تجاری است

18 تا 30 درصد مجموعه تجاری را باید فوت کورتها تشکیل دهند . مغازه های آبنبات فروشی ،آبمیوه، بستنی، کافی شاپها، فست فودها، رستورانهای کوچک و بزرگ و غیره همگی در دایره فوت کورتها قرار میگیرند

یکی از عواملی که بند یک را تقویت میکند حضور فوت کورتهاست. عنصری که در پاساژها یا نبود و یا بسیار کمرنگ دیده میشد

3- هر طبقه از مجموعه تجاری باید  شخصیت جذاب منحصر به فرد داشته باشد به عبارت دیگر وزن طبقات تجاری از نظر جذب مردم باید متناسب و متعادل باشد. در طراحی صحیح ،طبقه ضعیف و طبقه قوی وجود ندارد در پاساژها طبقه همکف ارزشمند است و بترتیب که از همکف دور میشویم ارزش واحدهای تجاری بسرعت کمتر میشوند

4- مساحت فروشگاهها باید زیاد باشد

فروشگاهها مساحتی بین 100 تا 2000 متر مناسب است فروشگاههای زیر 100 مت باید محدود باشد دکه و کیوسکها نیز میتوتند زینت بخش مجموعه تجاری گردد

در صورتی که هایپر در مجموعه تجاری پیش بینی میگردد مساحتی بین 3 الی 10 هزار متر مناسب است

بسیاری از برندها در مجموعه تجاری که بیش از 100 واحد داشته باشد حضور پیدا نمیکنند

5- مجموعه تجاری نیاز به یک بهره بردار و مدیر واحد دارد

چنانچه مغازه های مجموعه تجاری بفروش برسد مجموعه تجاری فاقد بهره بردار و مدیر واحد خواهد بود و بهیچ وجه مجموعه موفقی نمیشود و به صف انبوه مجموعه تجاری رو به زوال میپیوندد

6- از تنوع رنگ و طراحی در طبقات استفاده کنید

تنوع رنگ و طراحی طبقات مزایای زیر را داراست

- علاقه مراجعین جهت بازدید همه طبقات

- امکان آدرس دهی طبقه و جلوگیری از گم شدن مشتری

- جذابیت ویو مجموعه از ویدها

7- مجموعه تجاری یک موجود زنده است

مجموعه های تجاری بسیار زود و به علل مختلف میرا میشوند لذا مدیر مجموعه تمام تدبیر خود را جهت زنده نگه داشتن آن بکار گیرد برخی از پارامترها را به این شرح میتوان لیست کرد

- برگذاری ایونتها و جشنها

- تامین نظم و ترتیب فروشگاهها از نظر زمان شروع و خاتمه کار

- تامین نظافت و تعمیر و نگهداری

- مدیریت تخفیفات فصلی فروشگا هها   

- تکریم مشتریان و رسیدگی به شکایات

- جایگزینی برندهای جذاب و فعال

- ایجاد تغییرات سالیانه در ویو و تبلیغات

 

 عکسها مربوط به مجموعه تجاری یون سنگاپور است و جزو بهترینها- مالهای بزرگ-






مهندس سعدی نام آبان 96

sadinam.com

 

  • محمد تقی سعدی نام

امروز ساختمانها دارای دو نما و ویو هستند که یکی نمای شامل مصالح نمایی بکار رفته در نمای ساختمان است و دیگری ویویی که در شب با نورپردازی شکل منیگیرد و گاهی کاملا مستقل از ویو روز است.

خوشبختانه نورپردازی نما خیلی زود جای خود را در نما سازی ایران باز نموده و شاهد کارهای بسیار خوبی در برجها و مراکز تجاری ایران هستیم

نورپردازی نمای ساختمان در مدلهای زیر وجود دارد

1- روشن نمودن بخشهای از نما 

2-رنگ آمیزی کامل نما با نور بطوریکه ساختمان شخصیت کاملا مستقلی از نمای روز میگیرد

3- تبدیل کل نما به ال سی دی که قابلیت پخش تصاویر ثابت و متحرک را دارد

نورپردازیها در دو شیوه طراحی میشود

1- منابع نوری نمایان

2- منابع نوری پنهان

که البته در اکثر موارد نورپردازی با منابع نوری پنهان جذابتر و اثربخشتر است

همچنین نورپردازیهای نما در دو شیوه نوپردازی ثابت و دینامیک دیده می شود

نورپردازی دینامیک که تکنولوژی جدیدتر است دست بهره بردار ساختمان را در ارائه نماهای ویژه در ایام خاص و یا روزهای متفاوت بازمیگذارد

بسیاری از سرمایه گذاران ساختمان که در زمان ساخت بخاطر فرار از هزینه های بیشتر، نورپردازی ثابت را بکار میبرند بعدا از اینکه در این موضوع مهم صرفه جویی کرده اند پشیمان میشوند

در ادامه چند تصویر از نورپردازی ارائه میشود

SADINAM.COM         آدرس سایت

INFO@SADINAM.COM        ایمیل

09153118727  تماس  

  • محمد تقی سعدی نام

تصاویری از زیباییهای تایلند را به نظاره می نشینیم

پرچم تایلند

نقشه تایلند

بانکوک

پوکت

جزیره فیفی

جزیره جیمزباند





SADINAM.COM         آدرس سایت

INFO@SADINAM.COM        ایمیل


  • محمد تقی سعدی نام

رزومه مدیر پروژه ساختمانی

قسمتی از پروژهای بزرگی که افتخار مدیریت پروژه آن را داشته ام

مدیر پروژه ساختمانی ایران خودرو خراسان بینالود



پروژه مجتمع برج مرمر و هتل نرگس 2 مشهد


مجموعه مسکونی سپهر گلها



  • محمد تقی سعدی نام

Add URL