دلنوشته

داستانی،انتقادی،مدیریت پروژه های ساختمانی

دلنوشته

داستانی،انتقادی،مدیریت پروژه های ساختمانی

دلنوشته

دفتر ما در مشهد دفتر شماست
پیگیری قراردادها و فعالیتهای ساختمانی شما در مشهد
با تجربه 30 ساله در مدیریت پروژه های ساختمانی تاسیساتی
09153118727

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندها

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

فرشتگان دربند

بیشتر ادیان در محدوده شناخت ما معتقدند اول مرد آفریده شده و پس از آن زن و نگاه مذهبی یهودیت و مسیحیت و اسلام مانند همه ادیان شرقی به زن، نگاهی بسیار کم ارزش تر از نگاه به مرد است و حتی معتقدند اولین گناه را زن انجام داد که انسان از بهشت طرد شد ولذا جنس زن را عامل گناه میدانند و با پشتوانه دیدگاه همه مذاهب، ظلم به زنها خواست خدا یان محسوب میشود. هرچه به قبل برمی گردیم فضای جوامع برای زنها خشن تر و سخت تر میشود هرچند هدف اصلی هر مردی در زندگی همزیستی با یک یا چند زن بوده و تمامی قدرت طلبیها و ثروت اندوزی مردان، یک پایه اصلیش جلب توجه زن دلخواه میباشد و هدف و یا نتیجه همه جنگها کسب همنشینی با زنان بیشتر است. زنها بدون داشتن قدرت بدنی مردانه، همیشه زندگیی در حدود مرد داشته و از همان خورد و خوراک و امکانات موجود بهره بردند و این را مدیون هوش زنانه در بخدمت گرفتن قدرت و امکانات مرد هستند که منحصر به زنان است. شاید همین هوش بخدمت گرفتن مردان، است که گاهی برای زن از نماد روباه استفاده میکنیم و یا روباه را با شما یی از زن نمایش‌ میدهیم .

نکته جذابیت دیگر زن نماد باروری است که توسعه دهنده ایل و قبیله و جامعه بشری است نمادی که حتی مردهای با تفکر قدیمی و مدعیان مذهبی ضد زن هم نمیتوانند منکر آن باشند چه اینکه همه مردان قدرتمند یا متنفذین مذهبی را مادری بدنیا آوردهاست.

زنها نماد بسیاری از خدایان بشر بودند آناهیتا الهه ایرانی "آبها،فراوانی،عشق و زایش"،زن بود

"هرا" الهه زناشویی یونان، آتنا الهه عقل و هنر،آرتمیس الهه شکار و زمین، افرودیت الهه عشق و زیبایی،

آمفیتریت الهه دریا،آستریا الهه ستارگان،آتلانتا الهه رقابت و جنگجو، برخی از خدایان زن یونانند و ونوس الهه عشق و زیبایی روم بود.

 در روم قدیم یکی از تفریحات مردم دزدیدن زنان زیبا از ایالتهای همجوار بود که برای ربودن زنان سابین این پرتره را ساخته اند.

 در قانون مانو هندی سه راه برای ازدواج بود اول و بهترین آن ربودن زن دلخواه و دوم خریدن آن و عشق آخرین روش بود که مایه سرافکندگی زن و مرد را فراهم میکرد. قانون نامه مانو زن را مایه بی آبرویی و نزاع میدانست در هند قدیم زنی که شوهرش مرده بود را همراه مرد دفن میکردند که به آن رسم ساتی می گفتند و زن تحت فشار رسومات خود را همراه شوهر مرده اش زنده بگور میکرد این رسم را انگلیس در زمان استعمار بر هند ممنوع کرد.  در روم مردان حق داشتند اگر خطایی از زن سر زد او را بکشند. بموجب قانون "کروستین روم مسیحی" اگر زنی طلاق می گرفت باید ۱۸ ماه بعنوان راهبه در صومعه بسر میبرد و پس از آن حق خروج و ازدواج داشت. در جامعه اسپارتیان یونان، هدف از ازدواج تولید نسل قوی و سالم بود بنابر این شوهران سالخورده یا مریض، زنانشان را در اختیار جوانان قوی میگذاشتند تا صاحب بچه قوی و سالم شوند . در چین بمدت هزار سال و تا 1921 پاهای دختران را میبستند تا بزرگ نشود و در اندازه ۷ سانت باقی بماند و دختری که اینگونه نبود برایش شوهر پیدا نمی شد. در قبایل سورما اتیوپی، زنان و دختران مجبورند خود را به شکلهای عجیبی در آورند که باب طبع مردان قرار گیرند. اینکاها برای جلوگیری از بلایای طبیعی یک دختر زیبا و سالم و جوان را قربانی میکردند.

رفتار پادشاهان، نماد خواسته های واقعی انسان است و اکثر پادشاهان تعداد زنانشان متناسب با میزان قدرت و نفوذشان بوده و همه عاشق توسعه حرمسرا بودند ناصرالدین شاه قاجار در هنگام مرگ ۱۱۲ زن داشت فتحعلیشاه قاجار ۱۶۹ زن و ۲۱۰ فرزند داشت ودر حرمسرایش بیش از ۱۰۰۰ زن بود که برخی را ندیده بود. ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان ۱۹ همسر و ۳۶ فرزند داشت خسرو پرویز در حرمسرایش ۳۰۰۰ زن داشت در عهد قدیم تورات آمده که داوود و سلیمان پیامبر هر کدام صد زن داشتند در چین تا ۱۳۰ زن اجازه داشتند بگیرند و تا قبل از انقلاب 1921 ننگ بود اگر کسی یک زن داشت. یکی از امپراطوران چین ۳۰۰۰ زن داشت . رامسیس دوم در مصر ۱۶۰ فرزند از زنانش داشت. پادشاهان پروس بیش از یک همسر داشتند و پادشاه ایرلند دو همسر و دو کنیز داشت. جالب اینکه اگر شاهی به یک زن قناعت میکرد و غذای معمولی میخورد حمل بر شکست و ناتوانی وی میشد. در یونان قدیم مردان اجازه داشتند با زنان دیگر هم رابطه داشته باشند.

 این حس قدیمی همنشینی با زنان بیشتر، اگر چه هنوز در خاورمیانه و آفریقا بصورت چند همسری دیده میشود ولی عملا شکل و شیوه آن تغییر کرد. با کار کردن و دریافت حقوق، اکثر زنان بی نیاز از نان آوری مرد شدند. با حضور زنان در مجامع و محل های کار ،همنشینی با زنان بصورت غیر رسمی و بدون نیاز به ازدواج وسعت پیدا کرد بگونه ای که پارتیها،دور همی ها و مجالس بزم،کنسرتها و جشنهای خیابانی زیادی برپا میشود و امکان همنشینی و شادی زنان و مردان براحتی فراهم میکند.

در نظام غربی برای رفع مشکل جدایی زن و مرد و مشکلات روحی ناشی از آن، در مدارس و دانشگاهها معاشرت آسان دخترو پسر را فراهم میکنند و قوانینی خانواده ها را از هر گونه سختگیری در این معاشرتهای منع میکند، بگونه ایکه خانواده حق جلوگیری از رفت و آمد دوست دختر یا دوست پسر عضو خانواده به اتاق فرزند را ندارد. چند سال پیش هلند بودم یک مدرسه، تالار هتل که شیشه ای بود و از لابی دیده میشد را، برای بچه های ۱۳،۱۴ سال مدرسه کرایه کرده بود و حدود ۴۰ دانش آموز دختر و پسر که نیمی از آنها هم سیاه آفریقایی بودند در این سالن ابتدا به تمرینات رقص پرداختند و بعد به دنبال سر هم کردن رسید و سپس یکی روی یکنفر میپرید و و وی را روی زمین می انداخت و هفت هشت نفر دیگه هم خودشونو روی اونها میانداختند گاهی هم یک دختر و پسر دست هم را می گرفتند و در گوشه ای به گپ زدن و بوسیدن همدیگر مشغول میشدند و گاهی فراتر از آن . مربی آنها که یک زن بود فقط در گوشه ای نشسته بود و آنها را تماشا میکرد بدون اینکه دخالتی در کارشان بکند و هدف از این فعالیت این عنوان شد که اینگونه انرژی بچه ها تخلیه میشود و آرام و بی دغدغه وارد خانه میشوند و به امور دیگر میپردازند. یعنی معاشرت با جنس مخالف بصورت آزادانه که قبلا فقط در انحصار پادشاهان و افراد بسیار ثروتمند بود، حالا در اختیار همه مردم اعم از ثروتمند و فقیر است.

زنان برای اولین بار در یکصد سال اخیر آزادیهایی پیدا کردند که تا کنون نداشتند. حق انتخاب دوست و یا شوهر را بیشتر از قبل دارند، بسیاری با داشتن شغل مستقل بینیاز از تحت تکفل مردند ، دارایی زن مستقل از مرد است ، حق رای دارند ، بسیاری از قوانین و فشارهای اجتماعی از روی آنها برداشته شده ، دیگر بعنوان یک شیئی ارزشمند به آنها نگاه نمیشود ، کمتر کسی خود را مالک زن میداند ، در دادگاهها بدادشان میرسند ، اجازه تحصیل و انتخاب شغل و محل زندگی پیدا کردند، اجازه پیدا کردند که زمان حاملگی و تعداد آنرا مدیریت کنند و خیلی از زنها فرصت پیدا کردند بیش از یک مرد را تجربه کنند. دست آوردهایی که زنها در هر جامعه با هر دینی از ژاپن و کره و چین و هند گرفته تا ایران و خاورمیانه و اروپا و آمریکا فاقد آنها بودند. البته باید گفت که زن هنوز زن است هنوز در آسیا و آفریقا و مناطق بدوی درصد قابل توجهی از فشارهای ضد انسانی روی زن وجود دارد، هنوز گناه زن مستوجب اعدام و سنگسار است، هنوز غیرت و بدبینی و کنترل زنان غوغا میکند ، روابطشان و رفت و آمدشان بشدت تحت کنترل است، هنوز زنان تحت قیمومیت مردان محسوب میشوند، هنوز ازدواجهای تحت فشار وجود دارد، هنوز پوشش اجباری و محدودیت بر زنان اعمال میشود، هنوز اجازه انداختن بچه ناخواسته را ندارند، هنوز ارث زن و مرد برابر نیست، هنوز جامعه مراقب است که این موجود گناهکار بی آبرویی ببار نیاورد و هنوز مراقبیم که این کالا به تصرف دیگران درنیاید. در جوامع اروپایی و آمریکایی با اینکه خشونتهای فوق کمتر دیده میشود ولی باز هم خشونت علیه زنان بمقدار زیادی وجود دارد شاید صد سال دیگر لازم باشد که زنان بتوانند جایگاه واقعی خود را در جامعه دست و پا کنند.

خشونت علیه زنان چگونه تعریف می‌شود؟

براساس تعریف ارائه شده از سوی «سازمان ملل متحد»، اعمال هرگونه رفتار و یا گفتار آزاردهنده از سوی مردان یا زنان که سبب آسیب‌های فیزیکی، جنسی، ذهنی یا رنج زنان شود خشونت علیه زنان تعریف می‌شود. استفاده از کلمات توهین‌آمیز و تحقیر کننده، استفاده از عبارات تهدیدآمیز، فریاد کشیدن، رفتارهای کنترل کننده، کتک زدن، اعمال زور برای برقراری رابطه جنسی و عاطفی، آسیب زدن به دستگاه تناسلی، ختنه کردن و تجاوز جنسی از جمله رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان است.

با هم بد نیست پاره ای آمارهای خشونت علیه زنان در جهان کنونی را مرور کنیم:

در بنگلادش 84 درصد زنان کلمات ناخوشایند و آزار فیزیکی را تجربه میکنند. بیشتر زنان بنگلادش در کارخانه های پوشاک کار میکنند و صاحبان شرکتها توقع دارند زنان در اختیارشان باشند.در کامبوج و ویتنام سه زن از هر چهار زن مورد آزار و اذیت قرار میگیرند و 40 درصد زنان در مکانهایی که مردان جمعند احساس امنیت نمیکنند. در هند آمار خشونت علیه زنان بسیار بالاست.  37درصد زنان جهان عرب مورد خشونت جنسی قرار گرفتند.50 درصد زنان تانزانیا و 71 درصد زنان اتیوپی توسط شوهرانشان مورد اذیت واقع میشوند.تنها 12 درصد زنان آفریقای جنوبی در محله خود احساس امنیت دارند و 80 درصد زنها آزار و اذیت جنسی را تجربه کردند آفریقای جنوبی مقام اول تجاوز جنسی را دارد. 65  درصد زنهای آمریکا آزار خیابانی را تجربه کردند،23 درصد مورد آزار جنسی واقع شدند و 37 درصد میترسند شبها تنها در خیابان باشند.در آمریکای جنوبی 86 درصد مورد سوء استفاده جنسی قرار دارند و 84 درصد توسط پلیس اذیت شدند، در مکزیک 58 درصد زنها مورد تجاوز قرار میگیرند. 78 درصد زنان استرالیا مورد اذیت کلامی و فیزیکی هستند.83 میلیون زن اروپایی یعنی یک سوم زنان آنجا از 15 سالگی مورد خشونت قرار گرفتند و 55 درصد مورد آزارهای جنسی بودند و از هر بیست زن یکی مورد تجاوز قرار گرفته است. کشورهایی که بیشترین آمار خشونت علیه زنان اروپا را دارند:دانمارک 52 درصد، فنلاند 47 درصد، سوئد 46 درصد و آلمان 35 درصد، در سوئد از هر چهار زن یکی مورد تجاوز قرار میگیرد و مقام دوم تجاوز جنسی را دارد و در ایران  66 درصد زنان مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند.

در انتها خوبست بیاد آوریم که زن، زن است و بدون زن و شادی او، زندگی مرد سرد و بیروح. همیشه حس عشق به زیبایی و لطافت زن روح مردان را آرامش و التیام میبخشد و بخش عمده ای از تلاش مرد در زندگی صرف کسب همنشینی با این موجود جذاب و دلربا است.

سعدی نام  آبان 97

www.blog.sadinam.com  وبلاگ

WWW.SADINAM.COM آدرس سایت

YOUROFICE @    تلگرام

INFO@SADINAM.COM        ایمیل

  • محمد تقی سعدی نام

گذر از بن بست کشور6

وضعیت علمی دانشگاهی

پس از انقلاب 57 حاکمان بدون تجربه حکومتی ، نگران هدایت دانشجویان  کشور و خوراندن سیستم اسلامی  به آنان بودند و عاقبت به زور متوسل شدند، تحت عنوان انقلاب فرهنگی دانشگاهها بسته شد و پس از دو سال بتدریج باز شد و دانشجویان را با شرط و شروط پذیرفتند و گروهی هم اجازه حضور پیدا نکردند. تعداد قابل توجهی دانشجو تحت عنوان سهمیه جهاد و سپاه و بنیاد شهید و بسیج بدون داشتن رتبه لازم در کنکور وارد دانشگاه شدند 


و همینها حتی اگر خیلی هم جانبدار حکومت نبودند، ابزار مناسبی جهت کنترل فضای کلاسها و دانشگاه شدند. 

و فضای جنگی حاکم بر کشور زشتی این جراحی در دانشگاهها را پوشاند و با جو ارعاب و اخراج اساتید و دانشجویان، آنها را تحت کنترل گرفتند. تعدادی از اساتید، کشور را ترک کردند و گروهی هم از دانشگاه اخراج شدند. آنقدر جنگ و دیگر مشکلات بر کشور سایه افکنده بود که پوسته ای از دانشگاه هم پیشرفت محسوب میشد.

 هر چند که در سخنرانیهای زعمای کشور بر نقش آزادی دانشجو و خط گرفتن جامعه از دانشگاه تاکید میشد ولی دیگر مخالفی را یارای زبان باز کردن در دانشگاه نبود و با نبود مخالف، موافقان هم ارزشی نداشتند و دیده نمیشدند. همه تلاش داشتند واحدها را پاس کنند و از این محیط نه چندان دوست داشتنی خارج شوند و ایرانیان مدرک گرا، مدرک گراتر شدند. اساتید هم دیگر دل و دماغی برای تشویق به تحقیق  و کار مشترک با دانشجو را نداشتند و شاید هم از برداشتهای احتمالی واهمه داشتند. چند سال بعد هم که دانشگاه آزاد ایجاد شد بدون اینکه کادری برای آن تربیت شود و در حقیقت روی ظرفیت و وقت خالی اساتید موجود دانشگاهها حساب شد و اینگونه فوق لیسانسها و حتی لیسانسها هم بعنوان استاد استفاده شدند و به تربیت سیل دانشجو تشنه مدرک پرداختند. خیلی از اصول دانشگاهی کنار گذاشته شد و جامعه بسمتی رفت که همه دکتر و مهندس باشند ، دکتر و مهندسهایی که با دستان خالی از دانشگاهها فارغ التحصیل میشدند به این امید که در محیط کار، آموزشهای لازم راببینند و این هزینه گزاف را لاجرم باید جامعه بپردازد. در آمارهای زیر میبینیم که فبل از انقلاب 57 به ازای هر 18 دانشجو ، یک استاد داشتیم و الان به ازای هر 62 دانشجو یک استاد و لحاظ اینکه بسیاری از استادان امروزی دانشگاههای غیردولتی و غیر انتفاعی ،  از نظر اصول دانشگاهی، استاد محسوب نمیشوند و یا به عبارتی در هیچ کشور دیگری به عنوان استاد استخدام نمیشوند.

مقایسه دانشگاهها و استادان قبل و بعد انقلاب 57

شاخص

سال 55

سال90

تعداد دانش آموزان

6.600.842

12.362.649

جمعیت دارای تحصیلات عالیه

310.000

5.474.000

تعداد دانشجویان

حدود 170.000 نفر

حدود 4.000.000 نفر

تعداد دانشگاه ها

223 واحد

2540واحد

تعداد کل اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها

9282

63818

درصد استاد به دانشجو

18

62

 

منتشر شده در مورخ: 1393/11/06شناسه خبر: 224173

این اساتیدی که بکار گرفته شدند که خودشان اعتقادی به استاد بودن نداشتند، به دانشجوی  پولی دانشگاه، سخت نگرفتند و از حجم درسها کاستند و امتحانها را راحتتر برگذار کردند شاید فقط از روی مطالب جزوه! و از تقلب دانشجو چشم پوشی کردند تا زودتر این دانشجویان به مدرک برسند، سواد و دانش دیگر مطرح نبود، انقدر این جو مراعات کردن استاد و دانشجو جلو رفت که کلاس 7 ساعته دانشجویان معماری پس از یک و نیم ساعت به اتمام میرسد و دانشجوها سئوالی برای پرسیدن ندارند و یا مشکلی برای رفع شدن،خوشحال میروند به دورهمی ها برسند و استاد هم که لابد کلی چاله چوله دارد، میرود به آنها رسیدگی کند. 

پس از امتحان پایان ترم هم دانشجویانی که امکان تقلب نداشتند به شیوه های دیگری متوسل میشوند و خریدی برای استاد انجام میدهند و یا مشکلی را برایش حل میکنند تا استاد نمره قبولی به آنها بدهد و دختران هم امکانات بیشتری برای جلب توجه استاد در اختیار دارند و از لبخند و حضور در دفتر استاد گرفته تا گریه و شرح اتفاقات عجیب غریب وحتی وعده های بسیار جذابتر استفاده میکنند تا این واحد را هم پاس کنند

 و داریم اساتیدی که صرفا برای همین جاذبه ها ، وقت ارزشمند خود را در دانشگاهها تلف میکنند! و با دانشجو سر و کله میزنند و آنقدر کار بالا میگرد که اگر توقع استاد از دانشجویان دختر برآورده نشود، نمره نمی آورند و چه بسیار دانشجویان دختری که مجبورند آن واحد را حذف کنند و وقتی بگیرند که استاد دیگری برای آن درس بیاید و حاضر به قبول پیشنهاد بیشرمانه استاد نیستند.

 و ببینید اتفاقات از این دست در دانشگاهها در این سالها، تجاوز به دانشجو و پس از آن آتش گرفتن ماشین استاد و غیره . اینگونه بستر رشد علمی فرهنگی کشور را آماده کردیم شاید هم آلوده!

 

 

تعداد موسسات آموزش عالی به تفکیک نوع وابستگی در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶

 

نوع وابستگی

تعداد

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

141

دانشگاه پیام نور

466

دانشگاه علمی و کاربردی

953

موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی

309

دانشگاه آزاد اسلامی

530

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

170

جمع

2569

 

تعداد دانشجویان به تفکیک نوع وابستگی و جنسیت در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶

 

نوع وابستگی

مرد

زن

جمع

درصد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۳۵۷۲۵۵

329781

687036

0.18

دانشگاه پیام نور

۳۵۳۰۲۱

۱۹۳۸۶۵

۵۴۶۸۸۶

0.14

دانشگاه علمی و کاربردی

۱۵۳۷۳۳

320065

473798

0.12

موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی

۱۶۱۵۲۵

۱۷۷۸۰۰

۳۳۹۳۲۵

0.09

دانشگاه آزاد اسلامی

۶۳۷۳۱۷

۹۱۲۷۵۳

۱۵۵۰۰۷۰

0.41

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

۶۰۴۱۸

۱۳۶۸۸۷

۱۹۷۳۰۵

0.05

جمع

1723269

۲۰۷۱۱۵۱

۳۷۹۴۴۲۰

 

 

در این 40 سال کمتر کسی دغدغه ارتقای علمی دانشگاهها را داشت ، دغدغه ارتقای علمی دانشجویان، دغدغه اعزام دانشجویان به خارج جهت کسب آخرین دستاوردهای علمی جهان، دغدغه رشد علمی اساتید، دغدغه رشد علمی کشور، دغدغه حداکثر استفاده از توان دانشجو، در این سالها واحدهای زیادی جایگزین واحدهای درسی مرسوم دانشجو شد، واحدهایی سیاسی عقیدتی جهت اطمینان از شیرفهم شدن دانشجو از دست آوردهای بزرگ سیاسی مذهبی کشور و دانشجویان هم برای خلاصی از کلاسها یا در ترمهای تابستان آنرا گرفتند و امتحان دادند و یا در طول ترم بعنوان واحدهای درسی راحتتر، گذراندند. اعزام دانشجو دیپلمه به خارج برای جلوگیری از آشنایی جوانان با جاذبه های غربی و لطمه خوردن به دینشان منسوخ شد و فقط افرادی بعد از لیسانس و پس از گذراندن سربازی امکان آنرا می یافتند که شخصا برای ادامه تحصیلت بروند. پس از انقلاب 57 کشور به این نتیجه رسید که علم و عالم لازم در کشور وجود دارد و همه برنامه ها را بر مبنای آنچه موجود بود گذاشتند و دغدغه دینی اجازه نداد که این علوم توسعه داده شود و آب را از سرچشمه بخوریم. اکنون در بسیاری از کشورها، دانشگاهها با دانشگاههای معتبر جهان لینک اند و ضمن گرفتن منابع درسی از آن دانشگاه، این فرصت برای دانشجویان فراهم میشود که چند ترم را در دانشگاه مادر بگذرانند و اینگونه سعی میشود سطح علمی دانشجویان داخلی با سطح دانشگاههای بهتر نزدیک شود. ولی مگر میشود راضی شد که جوان ما که دین درست حسابی ندارد و در داخل با این همه محدودیت موجود، باز هم بضرب گشت ارشاد و نیروی انتظامی هدایت میشود را بخاطر علم مادی به مهد فساد بفرستیم و تازه وقتی فارغ التحصیل شد برگردد و برای همه افاده کند و خدای ناکرده اصل دین را هم دیگر قبول نداشته باشد! اینگونه در بلاتکلیفی قرار گرفتیم از یک طرف مهد علم اروپا بود و ما مانند زمان قاجار میخواستیم از آن فرار کنیم و مردممان را آلوده به عقاید آنان نکنیم و از طرفی سیاست ایجاب میکرد دانشگاه داشته باشیم و کلی دانشجو تا نیازهای اداراتمان را برآورده کند و در دنیا هم بگوییم کلی دانشگاه و دانشجو داریم و اینگونه برای خراب کردن دانشگاه هم که بود آنقدر بدون پشتوانه علمی و تجهیزات آنرا کسترش دادیم که اکنون در خیلی از شهرستانهای کوچک که حتی بیمارستان ندارند، دانشگاه داریم

 و دانشجویان بخت برگشته ای که جاهای بهتر قبول نشده اند ، در این دانشگاههای نیمه روستایی تحصیل میکنند، مناطقی که حتی فرودگاه ندارد که استاد پروازی داشته باشد و اساتید و یا بعبارتی معلمهای دانشگا هی پس از چندین ساعت رانندگی به کلاس میرسند و یکی دو کلاس را با عجله برگذار میکنند و برمیگردند و اینگونه دانشجوی خام را با آخرین دست آوردهای علمی داریم آشنا میکنیم و در پایان بدون هرگونه دست آورد علمی، مدرکی به او میدهیم که ثابت کند چندین سال از عمر ارزشمندش بخوبی تلف شده است و بعد میخندیم که در میان رفتگران شهرداری چقدر لیسانس داریم و چقدر فوق لیسانس!

دو جدول زیر رتبه برخی از دانشگاههای ایران را نشان میدهد و لیست کشورهایی که صد دانشگاه برتر را در کشور خود دارند.

عملکرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی یو اس نیوز

رتبه جهانی سال ۲۰۱۸

دانشگاه

۴۶۲

دانشگاه تهران

۴۹۷

دانشگاه آزاد واحد کرج

۵۱۹

دانشگاه صنعتی شریف

۵۹۰

دانشگاه صنعتی اصفهان

۶۶۱

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۷۵۶

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۷۹۵

دانشگاه علم و صنعت ایران

۸۰۶

دانشگاه تربیت مدرس

۸۶۸

دانشگاه فردوسی مشهد

۸۸۰

دانشگاه تبریز

۱۰۹۷

دانشگاه اصفهان

۱۱۴۹

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۱۲۲۴

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

+۱۲۲۴

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

                       

رتبه خوبمان 462 است که با اینکه به آن افتخار میکنیم ،جای افتخار ندارد بخصوص که خیلی از کشورهایی که دانشگاه معتبر ندارند، مردمشان در بهترین دانشگاههای جهان درس میخوانند ولی ما اعزام دانشجو دیپلمه را منسوخ کردیم.   

لیست کشورهای دارای یکصد دانشگاه برتر 2016

کشور

تعداد دانشگاه جزو صد تای برتر

آمریکا

49

استرالیا

6

انگلیس

8

ژاپن

4

سوئیس

4

هلند

3

کانادا

4

بلژیک

2

دانمارک

1

اسرائیل

2

فرانسه

3

روسیه

1

سوئد

3

سنگاپور

1

آلمان

3

چین

2

فنلاند

ا

نروژ

1

 

""ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور

در ابتدای انقلاب 170 هزار دانشجو در کشور وجود داشت و 100 هزار دانشجوی ایرانی نیز در خارج از کشور تحصیل می کردند و 56 هزار نفر از دانشجویان ایرانی نیز در آمریکا تحصیل می کردند.

ستاری ادامه داد: اکنون بیش از 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند که این تعداد نسبت به سالهای ابتدایی انقلاب 25 برابر شده است و تعداد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند به 48 هزار نفر رسیده و کمتر از نصف دوره سال های ابتدایی انقلاب است.""

سعدی نام  آبان 97

www.blog.sadinam.com  وبلاگ

WWW.SADINAM.COM آدرس سایت

YOUROFICE @    تلگرام

INFO@SADINAM.COM        ایمیل



  • محمد تقی سعدی نام

Add URL